از دهه 1940 به اين سو، درباب اطلاعات نقطه نظرهاي گوناگوني در متون و منابع عرضه شده است كه مي توان آنها را به دو مقوله نظريه هاي رياضي و نظريه هاي معنا شناختي تعبير كرد. اين دو گروه از نظريه ها - برخلاف آنچه به نظر مي رسد - نه تنها متعارض نيستند، بلكه وجوه اشتراكي نيز دارند. نظريه رياضي، سنجش اطلاعات را در مرحله توليد و انتقال و نظريه معني شناختي، در زمان دريافت قابل انجام مي داند. تعداد نمادها به عنوان مبناي سنجش در مرحلة توليد از لحاظ نظريه رياضي، در واقع احتمال دريافت را كه مورد توجه نظرية معني شناختي است در بر دارد.
در اين مقاله با بررسي نگرش هاي عمده اي كه در اين زمينه وجود دارد، رابطه ميان آنها را مشخص مي سازد و به مسائلي چون مفهوم اطلاعات، جريان اطلاعات، و اندازه گيري اطلاعات نيز مي پردازد.

نویسنده: عباس حری

دانلود مقاله از پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی


لینک مطلب


وب سایت تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی نظريه ,اطلاعات ,نظريه رياضي، منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تخفیف ویژه فقط برای امروز دانلود انواع بازی های اندرید شهرداری مرزن آباد آکادمی دیجیتال مارکتینگ رایان طرح دانلود رایگان فیلم,سريال دانلود رمان هر چی که بخوای